Wat biedt Van Pelt Interim management?

Dienstverlening, werkwijze en achtergrond

Interim CFO / Manager Finance / Controller/Transitie Manager  én consult

Van Pelt Consult BV is een onafhankelijk bureau. Het is gespecialiseerd in professioneel interim management voor een korte of langere periode, speciaal in een veranderingsfase van een organisatie en geeft advies op financieel en organisatorisch gebied.

Van Pelt Consult BV combineert het geven advies én de daadwerkelijke uitvoering van het advies.

Van Pelt is een ideale sparringpartner voor een general manager van een bedrijf in veranderingsfase. Van Pelt kijkt door de cijfers heen, signaleert vroegtijdig afwijkingen en geeft voorstellen tot bijsturing én bovendien coacht Van Pelt medewerkers naar een hoger niveau.

Reeds op korte termijn is Van Pelt in staat informatie te structureren waardoor de bedrijfsleiding goed onderbouwde besluiten kan nemen.

Van Pelt Consult BV presenteert binnen 2 maanden een eerste rapport met bevindingen en aanbevelingen.

De werkwijze verschilt per opdracht maar heeft meestal de volgende structuur:

  1. Opstart
    Een opstart-periode van enkele weken is nuttig en nodig voor het kennismaken met de organisatie, het inwerken en het uitzetten van de eerste acties. Deze periode eindigt met een door de opdrachtgever goedgekeurd plan van aanpak (o.a. opdrachtformulering, uitgangspunten + randvoorwaarden, mijlpalen, deliveries, budget, organisatie)
  2. Implementatie
    Na de opstart volgt de implementatie van het plan, met tussentijds voortgangsbesprekingen.
  3. Overdracht en nazorg
    Deze fase behelst de overdracht van de werkzaamheden en nazorg van de interim opdracht.

Achtergrond

Als financieel eindverantwoordelijke heeft drs. Allard S. van Pelt ruime ervaring opgedaan met het opstellen en beoordelen van businessplannen en budgetten, het leidinggeven aan grote complexe projecten, het leidinggeven aan financiële, human resource, IT en facilitaire afdelingen bij een gevarieerd aantal bedrijfsonderdelen van grote en middelgrote ondernemingen.

 Van Pelt heeft een brede ervaring in uiteenlopende branches en bij verschillende soorten bedrijven in verschillende fasen van hun bestaan. De branches waarin bureau Van Pelt ervaring heeft opgebouwd zijn: logistiek en distributie, media & entertainment, zorg, retail en telecommunicatie en kabelindustrie.

De opdrachten zijn uitgevoerd bij bedrijfsonderdelen, die in beweging zijn en/of dringende behoefte hebben aan goede informatie voor de ondersteuning bij besluitvormingsprocessen.

In deze vaak moeilijke omgeving kan interim-management & financieel adviesbureau Van Pelt Consult BV kan bogen op een reeks van succesvol uitgevoerde opdrachten bij de ondersteuning van het management.

Deze vaak ingrijpende veranderingen kunnen alleen zijn bereikt door het creëren van gunstige werkomstandigheden voor de medewerkers zoals het zelfstandig laten opereren en het stimuleren van eigen initiatieven.

Van Pelt Consult BV kan bogen op een reeks van succesvol uitgevoerde opdrachten bij de ondersteuning van de directie of het management.

Bedrijfsonderdelen/afdelingen zijn succesvol opnieuw gepositioneerd en/of geherstructureerd en tegelijkertijd is de kwaliteit hun dienstverlening verhoogd.
Verder zijn grote en soms complexe projecten tegelijkertijd uitgevoerd.

Enkele recente voorbeelden:

Schuuring Telecom, partner van KPN voor onderhoud alle technische gebouwen en installaties. Succesvolle integratie van branchevreemde activiteiten.

Kliniek Amstelveen, Plastische chirurgie en Operatiekamer verhuur. Begeleiden Directies/RvC/RvT bij analyse bedrijfsvoering, begeleiding  faillissementen en helpen doorstart realiseren voor medewerkers.

QVC Germany (Dusseldorf), QVC is the world’s leading video and ecommerce retailer. Designed and partly implemented the control and planning cyclus at Customer Care including the Management Reporting.

VSL Logistics, dedicated warehousing en distributie van chemische producten in Benelux. Herstruturering van financiën en financiële afdeling in opdracht van private equity partij en banken.

UPC Kabel & Telecom BV, grootste kabeloperator in Nederland. Verbindende schakel tussen ‘Amerikaanse aandeelhouders’ en ‘Eneco’, Bestuurlijke informatie transparant gemaakt en managementrapportage aangepast, Relocatie gebouw van 450 medewerkers/11.000 m2 binnen 1,5 jaar en voorzitter Euro-project.

IJsselmeerziekenhuizen, algemeen ziekenhuis op locaties Lelystad en Emmeloord. Herstructurering van afdelingen Financiën, HR, Faciliteiten en ICT. In nauwe samenwerking met overheid (ministerie, provincie, gemeente) het technische failliete ziekenhuis ‘verkocht’ aan nieuwe commerciële eigenaar. Zeer korte periode eindverantwoordelijk voor ziekenhuis i.v.m. wisseling van bestuursvoorzitter.

En in het verleden:
reorganisatie bij NOB Decor; management informatie bij overname TNT door PTT Post; complete herstructurering/ontvlechting van een businessunit van PTT; mede opzetten van een totaal nieuwe onderneming met KPN, Philips en een Amerikaanse onderneming; opstellen van een plan van eisen en het realiseren van huisvesting van 450 UPC-medewerkers binnen 1,5 jaar (11.000 m2 + alle faciliteiten); snel reorganiseren van een verlieslatend bedrijf onderdeel bij een HR-consultancy bureau.